خانه / آموزش و خبری / آموزش های اختصاصی ایران سیویل / دلایل ریزش گودبرداری چیست و برای مقابله با آن چه کنیم؟

دلایل ریزش گودبرداری چیست و برای مقابله با آن چه کنیم؟

در ادامه مطالب اختصاصی ایران سیویل ، در این مطلب به بررسی عوامل و دلایل ریزش گودبرداری ها می پردازیم. این مبحث ساده اما حیاتی و مهم را شاید بار ها و بارها شنیده باشید و حتی در مورد آن مطالعه نیز کزده باشید. اما متاسفانه در کشور ما هنوز هم کم نیستند ریزش گود ها و ساختمان های مجاور که متاسفانه در این قبیل حوادث نیز عده ای از هموطنانمان جان خود را از دست می دهند و در آخر هم کسی زیر بار مسئولیت آن نمی رود….

ریزش دیواره گود پروژه ایران زمین
ریزش دیواره گود پروژه ایران زمین

دلایل ریزش گود:

  • بروز کشش ثانویه در لایه های فوقانی خاک بر اثر آزاد شدن تنش ها ( پس از توزیع مجدد تنش ها ) با توجه به ضریب پواسون و قابلیت اتساع خاک تحت بار های محوری
  • لحاظ نکردن فشار سربار ناشی از وزن سازه های مجاور در محاسبات گودبرداری و سازه نگهبان
  • عدم انجام مطالعات کامل ژئوتکنیک
  • عدم توجه به ویژگی های خاک
به هنگام محاسبات گودبرداری می بایست به وزن سازه های مجاور نیز توجه نمود

در مواردی که عملیات گودبرداری در مجاورت بزرگراه ها ، خطوط راه آهن شهری یا مراکز و تاسیسات دارای ارتعاش انجام می شود باید اقدامات لازم برای جلوگیری از لغزش یا ریزش دیوار ها صورت گیرد.

همچنین در موارد زیر باید دیواره های محل گودبرداری ،همچنین دیواره ها و ساختمان های مجاور دقیقا توسط اشخاص و ارگانهای ذیصلاح مورد بررسی و بازدید قرار گرفته و در نقاطی که خطر ریزش یا لغزش دیواره ها به وجود آمده است تمهیدات مناسب از قبیل استفاده از شمع و سپری و غیره نصب و یا عناصر و مهار های موجود در صورت تشخیص عدم کفایت تقویت گردند.

  1. قبل از پایدارسازی کامل به صورت روزانه و بعد از پایدارسازی حداقل هفته ای یکبار
  2. بعد از بارندگی ، طوفان ، سیل ، زلزله و یخبندان و شرایط بحرانی
  3. بعد از هرگونه عملیات انفجاری
  4. بعد از ریزش ناگهانی
  5. بعد از وارد آمدن صدمات اساسی به مهار ها

برای جلوگیری از بروز خطاهایی نظیر پرتاب سنگ ، سقوط افراد ، حیوانات و مصالح ساختمانی ، ماشین آلات و سرازیر شدن آب به داخل گود و نیز برخورد افراد و وسایل نقلیه با کارگران و وسایل و ماشین آلات حفاری و خاکبرداری ، باید اطراف محل حفاری و خاکبرداری را به نحو مناسب محصور و محافظت کرد. در صورتی که حفاری و گودبرداری در مجاورت معابر عمومی باشد باید فاصله حصار کارگاه تا لبه گود حداقل ۱۵۰ سانتیمتر بوده و با علائم هشدار دهنده که در شب و روز و از فاصله دور قابل رویت باشد، مجهز گردد.

  • مواد حاصل از گودبرداری نباید به فاصله کمتر از یک متر از لبه گود ریخته شوند . همچنین این مصالح نباید در پیاده رو ها و معابر عمومی به نحوی انباشته شوند که مانع عبور و مرور گردیده و یا موجب بروز حادثه شوند.
  • در گود هایی که عمق آنها بیش تر از یک متر است نباید کارگر در محل کار به تنهایی به کار گمارده شود
  • در محل گودبرداری های عمیق و وسیع باید یک نفر نگهبان مسئولیت نظارت بر ورود و خروج کامیون ها و ماشین آلات سنگین را عهده دار باشد.

 

راه های شیب دار و معابر

راه شیبدار در کارگاه ساختمانی راهی است که زاویه آن با سطح افق حداکثر ۱۱/۵ درجه (شیب ۲۰ درصد) بوده و برای عبور و مرور افراد و حمل و نقل وسایل ، تجهیزات و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

«منبع مقاله irancivilengineer.ir»

شاید مفید باشه!

excavation

خاکبرداری و گودبرداری چیست؟

خاکبرداری و گودبرداری: منظور از خاکبرداری برداشت هرگونه مصالح و مواد خاکی و مصاله قلوه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *